دامنه سایت چیست؟

دامنه سایت چیست؟

دامنه سایت در واقع همان آدرس سایت شما در فضای اینترنت است. به جز سایت ما میلیون ها وبسایت در فضای اینترنت وجود دارد. کاربران برای این که بتوانند وارد سایت ما شوند نیاز دارند آدرس سایت ما را در مرورگر خود وارد کنند. به عنوان مثال دامنه سایت من limersite.ir هست. پس بنابراین دامنه سایت شما همان اسم سایت شماست که کاربران در صفحه مرورگر خود مثل کروم، فایرفاکس و … وارد می کنند و وارد سایت شما می شوند. اما در ادامه قصد دارم این موضوع را کامل تر و دقیق تر به شما توضیح بدهم.

منظور از آی پی سایت (IP) چیست؟

ممکن است گاهی با عبارت آی پی سایت مواجه شوید و لازم است بدانید که به چه معناست. آدرس سایت ما در واقع با یک عدد طولانی مشخص می شود که دقیقا مشابه آدرس پستی است. شما وقتی قصد دارید کسی را به محل کار خود دعوت کنید لازم است به او آدرس محل کارتان را بدهید. به عنوان مثال می گویید تهران، خیابان آزادی، خیابان استادمعین، کوچه فلان، پلاک فلان و طبقه فلان.

در دنیای اینترنت هم فضا دقیقا به همین شکل است با این تفاوت که به جای اسم کوچه و خیابان از یک عدد استفاده می شود. بنابراین آدرس سایت شما به طور دقیق با یک عدد طولانی مشخص می شود. و کاربران اگر این عدد را هم در مرورگر خود وارد کنند باز هم وارد سایت شما می شوند. اما نکته مهم این است که شما در دنیای واقعی علاوه بر آدرس، نیاز به یک خانه دارید که وسایلتان را در آن قرار دهید. در خصوص سایت هم این موضوع صادق است و اطلاعات سایت باید در فضایی ذخیره شوند که به آن هاست گفته می شود.

چرا به جای آی پی از دامنه سایت استفاده می کنیم؟

برای کاربران به خاطر سپردن آی پی سایت شما بسیار سخت است. بنابراین ما برای اینکه آدرس سایت خودمان را به کسی بدهیم، به جای آی پی از یک اسم (که همان دامنه سایت شماست) استفاده می کنیم. چون بخاطر سپردن یک اسم به مراتب از به خاطر سپردن یک عدد طولانی راحت تر است. و اتفاقی که در عمل می افتد این است که با خرید دامنه، آی پی سایت شما به آن نام دامنه مربوطه وصل می شود. و هر کس اسم سایت شما را در صفحه مرورگر خود تایپ کند، انگار که دقیقا همان عدد را نوشته است. پس کاربران با تایپ کردن اسم دامنه سایت شما به راحتی وارد سایتتان می شوند.

پسوند دامنه چیست و چه پسوندی مناسب است؟

پس از این که نام دامنه خود را انتخاب کردیدف نوبت به انتخاب پسوند دامنه می رسد. پسوند دامنه همان عبارتی است که پس از نام دامنه شما می آید. پسوند های بسیاری از قبیل ( com. و ir. و net. و org. و gov. و …) وجود دارد که می توانید برای دامنه خود انتخاب کنید. اما توصیه شخصی من این است که سراغ پسوند های غیر معروف نروید. برای انتخاب پسوند دامنه توصیه می کنم که از بین پسوند های ir. و com. پسوند مورد نظر خود را انتخاب کنید.

پسوند دات آی آر برای ما که در ایران زندگی می کنیم 2 مزیت بزرگ دارد. اولین مزیت این است که قیمت آن بسیار پایین است و مزیت دوم این است که به خوبی مشخص کننده موقعیت جغرافیایی ما یعنی ایران است. بر اساس الگوریتم های جدید، گوگل سعی می کند وبسایت هایی را در نتایج جستجو به کاربران نشان دهد که در همان موقعیت جغرافیایی باشند که کاربر هست. و بنابراین اگر مخاطبین شما در داخل ایران زندگی می کنند، پسوند دامنه ir. برای شما انتخاب مناسبی خواهد بود.

اما مزیت پسوند دات کام این است که اعتبار بین المللی بالایی دارد و نزد موتور های جستجو از قبیل گوگل هم بسیار محبوب است. و این پسوند به دلیل اینکه مورد اعتماد گوگل هست، در نتایج جستجوی کاربران راحت تر نمایش داده می شود. اگر بخواهم کلی بگویم باید عرض کنم که گوگل به پسوند های غیر معروف کمتر اعتماد می کند و بنابراین کمتر آن ها را در نتایج جستجو به کاربران نمایش می دهد. بنابراین سعی کنید سراغ پسوند های غیر معروف نروید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *