تفاوت هاست و سرور چیست؟

تفاوت هاست و سرور چیست؟

تفاوت هاست و سرور یکی از مواردی هست که مشتریان بار ها در مورد آن از من سوال پرسیده اند. در مقالات قبلی در مورد دامنه سایت و هاست توضیح دادم. اما اینجا قصد دارم در خصوص تفاوت هاست و سرور بیشتر صحبت کنم.

همانطور که می دانید ما برای بارگذاری اطلاعات سایتمان به یک فضای ذخیره سازی نیاز داریم. این فضای ذخیره سازی توسط یک کامپیوتر باید تامین شود. البته کامپیوتری که همیشه روشن باشد تا کاربران هر ساعتی از شبانه روز به سایت ما دسترسی داشته باشند.

سرور چیست؟

به کامپیوتری که فضای ذخیره سازی یک یا چند سایت را مهیا می کند، سرور گفته می شود. اما یک کامپیوتر (سرور) می تواند میزبان چندین سایت باشد. کامپیوتر شخصی خودتان را تصور کنید. شما می توانید فضای هارد (حافظه) کامپیوتر خودتان را به چند درایو تقسیم کنید. همچنین میتوانید هر درایو را به چندین فولدر (پوشه) تقسیم کنید. این موضوع در خصوص سرور نیز صادق است. منابع سرور می تواند به چندین بخش تقسیم شود و هر بخش میزبان یک سایت باشد. به هر یک از این بخش ها اصطلاحا هاست گفته می شود.

سرور اختصاصی چیست؟

گاهی اوقات ممکن است یک شخص بخواهد که تمام منابع یک سرور در اختیار سایت خودش باشد. به عبارت دیگر سروری که سایت او را میزبانی می کند، میزبان سایت دیگری نباشد. در این صورت شخص به یک سرور اختصاصی نیاز دارد و باید تمام هزینه های آن را به تنهایی پرداخت کند. بسیاری از مشتریان من وقتی با این مفهوم آشنا می شوند یا عبارت سرور اختصاصی را از دوستان و آشنایان می شنوند، خود را با یک سوال مهم رو به رو می بینند. مشتریان می خواهند برای سایت خود سنگ تمام بگذارند و برای بهتر بودن کیفیت سایتشان از هیچ چیز مضایقه نکنند. بنابراین به این فکر می افتند که آیا باید برای سایتشان سرور اختصاصی خریداری کنند یا خیر؟ در ادامه به این سوال مهم پاسخ می دهم.

آیا به سرور اختصاصی نیاز داریم؟

اجازه دهید موضوع را با یک مثال ساده توضیح دهم. فرض کنید می خواهید باری را از یک نقطه به نقطه دیگری حمل کنید. اگر این بار به اندازه ای کوچک باشد که بتوانید با یک وانت آن را ججا به جا کنید آیا برای جا به جایی آن کامیون اجاره می کنید؟

مسلما پاسخ شما منفی است. چون در این صورت هزینه اضافی انجام داده اید و عملا پول خود را دور ریخته اید. در خصوص سرور اختصاصی نیز دقیقا همین موضوع صادق است. اگر یک هاست اشتراکی کار شما را راه بیاندازد دیگر منطقی نیست که هزینه یک سرور اختصاصی را پرداخت کنید. بنابراین اگر در شروع کار هستید به هیچ عنوان نیاز به سرور اختصاصی ندارید و یک هاست اشتراکی به طور کامل نیاز شما را برطرف می کند. اما چه کسانی نیاز به سرور اختصاصی دارند؟

اگر سایت شما بیشتر از 100 هزار بازدید در ماه دارد، شاید بد نباشد که کم کم به فکر یک سرور اختصاصی برای سایت خود باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *